آموزش دربازار سرمایه و برند
آموزش سرمایه گذاری و برندینگ

 بدون تردید قبل از رسیدن به جایگاههای بالا از لحاظ موفقیت و ثروت یا مقام اگر انسانها نتوانند با ایجاد ظرفیت سازی در خود جنبه های درونی خود را تقویت کنند ، پس از نیل به هدف(ثروت، مقام ،موفقیت و...)  تعادل لازمه بین درون و برون فرد بر هم خورده و عدم تعادل ایجاد می شود که نتیجه آن ممکن است ناگوار باشد.

کتاب ((هفت عادت مردمان موثر)) نوشته دکتر استفان کاوی یکی از کتابهای بسیار مطرح در زمینه مدیریت و روانشناسی است که در آن به هفت عادت انسانها کارا و موثر اشاره می کند.

این کتاب در سال 1989 چاپ شد و در مدت کوتاهی به زبانهای مختلف ترجمه و در سراسر جهان به فروش رسیده است.

همانگونه که قبلا گفتم بسیاری از انسانها تابع شرایط و زمان هستند و در مقابل تعداد معدودی نیز هستند که عوامل و شرایط را در کنترل خود در می آورند.دکتر استفان کاوی در کتاب خود 7 عادت اصلی این عده را بیان می کند.

7 عادت مردمان موثر

عادت 1 : عامل باشید

عامل بودن یعنی پذیرفتن مسئولیت زندگی خود .بسیاری از افراد  تسلیم شرایطی هستند که در زندگی برایشان اتفاق می افتد و پس از اتفاق زمین و زمان را دلیل آن اتفاق می دانند. بعبارت دیگر کنترلی بر زندگی خود ندارند و بصورت واکنشی عمل می کنند.اینگونه افراد عامل نیستند.

افراد عامل بصورت واکنشی عمل نمی کنند بلکه با پذیرفتن مسئولیت ،خود سازنده شرایط حاکم بر زندگی خود می شوند. بعبارت دیگر بر کلیه امور زندگی خود کنترل دارند و در مشکلات با استفاده از آگاهی وخلاقیت مسائل را آنگونه که خود می خواهند راهبری می کنند.

عادت 2 : در ذهن خود از پایان آغاز کنید

اگر مقصدی برای سفر وجود نداشته باشد همه راهها به مقصد ختم می شود. آیا می توان برای سفری برنامه ریزی کرد ولی مقصد مشخص نباشد؟

تعیین مقصد(هدف) و تجسم ذهنی آن  باعث می شود که هم از مسیر انحراف ایجاد نشود  و هم تحمل ناملایمات حاصل ازطی مسیر فرد را وادار به خروج از مسیر نکند (البته به شرط ایجاد تعهد در خود برای رسیدن به هدف .)

 

مردمان موثر هدف را به روشنی برای خود مشخص و مجسم می کنند و برای خود تعهد رسیدن به هدف ایجاد می کنند و با تمرکز برآن به آن می رسند.

 

عادت 3 : نخست امور نخست را قرار دهید

تشخیص اولویت انجام کارها یکی از مهمترین عادتها یا مهارتهای مردمان موثر است. می دانیم که کلیه کارهای هر فرد را می توان در 4 دسته کلی زیر قرار داد.

1-     کارهای مهم و فوری: هر فرد سالم آن را تشخیص می دهد.

2-     کارهای مهم و غیر فوری: تشخیص این نوع کارها بسیار مهم و این نوع کارها باعث رشد فرد در زندگی می شود.

3-     کارهای غیر مهم و فوری: تاثیر مهمی در زندگی ندارند.

4-     کارهای غیر مهم و غیر فوری: تاثیر مهمی در زندگی ندارند.

انسانهای موثر قدرت تشخیص بالائی در کارهای مهم و غیر فوری دارند.بعبارت دیگر طبق قانون 20-80 یا اصل پاراتو، 80درصد نتایج مثبت در زندگی نتیجه 20 درصد از فعالیتهای ماست(آن را برای همه مسائل میتوان تعمیم داد مثلا 80 درصد ثروت دنیا در اختیار 20 درصد از مردم دنیاست.) انسانهای موثر قدرت تشخیص 20 درصد کارهای مهم را دارند و اول آنها را انجام می دهند . بعبارت دیگر شاید بتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که انسانهای موثر به جای مدیریت زمان،بر خود مدیریت می کنند و به جای اینکه خود را درگیر امور بیهوده کنند صرفا بر روی کارهای مهم تمرکز می کنند.

همانگونه که ملاحظه می شود سه عادت بالا عادتهای شخصی می باشند یعنی به نوعی عادتهائی است که هر شخص با داشتن آنها می تواند بر خود مدیریت کند.

در قسمت بعدی، سه عادت دیگر که  عادت هائی در جهت تعامل با اجتماع هستند ارائه خواهد گردید.




ارسال توسط میلیاردر جوان( برند)

 

امروز ایمیلی برایم آمده بود به اسم تفکر دلفینی که نوع صحیح روابط را بر اساس مدل جدیدی توضیح داده بود که تصمیم گرفتم خوانندگان عزیز هم آن را مطالعه کنند..چون منبع آن ذکر نشده بود اینجا هم اسم منبع آورده نشد.دوستان نقطه نظرات خود را در مورد این مقاله بنویسند.
 
همه ما برای برقراری ارتباط با دیگران، روش‌های منحصر به فردی داریم. بنابراین تعداد بسیار زیادی روش ارتباطی وجود دارد.
اما چگونه می‌توانیم كلیدی پیدا كنیم كه روابط خانوادگی، عاطفی و حرفه‌ای ما را تسهیل كند؟ و چگونه می‌توانیم راه‌حلی بیابیم كه برای همه اشخاص راضی‌كننده باشد و ما را به تفاهم برساند؟

 

نویسندگان كتاب راهبرد دلفینی كلید این امر را تنها در همكاری و انعطاف‌پذیری می‌دانند. آنها معتقدند كه به طور كلی، انسان‌ها را همانند موجودات دریایی می‌توان به 3 طبقه تقسیم كرد: ماهی‌های كپور، كوسه‌ها و دلفین‌ها.

 

 دسته اول: ماهی‌های كپور هستند كه همیشه ماهی‌های قربانی‌اند‌ زیرا پیوسته توسط دیگر ماهی‌ها خورده می‌شوند. در حیات اجتماعی بشر، برخی از انسان‌ها نیز چنین‌ هستند؛ یعنی برخی از انسان‌ها در زندگی خود نقش ماهی كپور را بازی می‌كنند. آنها كم و بیش و برحسب مورد، قربانی این یا آن چیز، این یا آن مسئله، این یا آن  شخص می‌شوند و حتی ممكن است قربانی روابط غلط و تفكرات منفی خود شوند.

  
 دسته دوم: كوسه ماهی‌ها هستند كه روش (برنده – بازنده) را به كار می‌گیرند. برای اینكه من برنده شوم‌ تو باید بازنده باشی و این كار باید بدون هیچ تمایز و تفاوتی انجام گیرد. برای كوسه‌ماهی، هر نوع ماهی، دشمن به حساب می‌آید. هر ماهی یك وعده غذایی بالقوه است. شاید ما نیز این نقش را بازی كرده باشیم ‌یا حداقل در زندگی حرفه‌ای یا شخصی خود با كوسه‌هایی برخورد كرده باشیم.
دنیای سازمان‌ها و دنیایی كه ما در آن كار می‌كنیم از دیرباز دنیای كوسه‌ها تلقی می‌شود كه گاه صحبت از كاركنانی می‌شود كه برای رسیدن به مقام‌های بالا یكدیگر را می‌درند. در دنیای پررقابت امروز، حتی سازمان‌ها گاهی اوقات به طور موذیانه به سازمان‌های دیگر حمله می‌كنند. به طور خلاصه انسان‌هایی را می‌توان یافت كه كم و بیش در حال رقابت دائمی از نوع برنده- بازنده هستند.
 
  
دسته سوم: نوع دیگری از حیوانات دریایی دلفین‌ها هستند. این پستاندار آبزی بزرگ 
به طور طبیعی بازیگوش و دارای روحیه همكاری است و در ارتباطات خود شیوه برنده- برنده را برگزیده است.

دلفین در دنیایی از وفور نعمت زندگی می‌كند. او هیچ كمبودی ندارد و می‌خواهد كه همه چیز را با همگان تقسیم كند. اگر یك دلفین زخمی شود، 4دلفین دیگر او را همراهی می‌كنند تا خود را به گروه برساند. داستان‌های زیادی نیز وجود دارد كه در آنها دلفین‌ها جان انسان‌ها را نجات داده‌اند. پژوهش‌های انجام شده در سان‌دیه‌گو  نشان داده‌است كه دلفین‌ها علاوه بر داشتن روحیه همكاری بسیار باهوش‌ هستند. حتی برخی از پژوهشگران آنها را باهوش‌ترین موجودات روی زمین دانسته‌اند.
تحقیق زیر روحیه همكاری و روش‌های برنده- بازنده و برنده- برنده  را به خوبی آشكار می‌سازد. در سان‌دیه‌گو  پژوهشگران 95 كوسه و 5 دلفین را به مدت یك هفته در یك استخر بزرگ رها كرده و به مطالعه حالات رفتاری آنها پرداختند. ابتدا كوسه‌ها به یكدیگر حمله كردند و در این تهاجم تعداد زیادی از آنها نابود شدند، سپس به دلفین‌ها حمله‌ور شدند.
دلفین‌ها فقط می‌خواستند با آنها بازی كنند ولی كوسه‌ها بی‌وقفه به آنها حمله می‌كردند. سرانجام دلفین‌ها به آرامی كوسه‌ها را محاصره كرده و هنگامی كه یكی از كوسه‌ها حمله می‌كرد آنها به ستون فقرات پشت  یا دنده‌هایش می‌كوبیدند و آنها را می‌شكستند. به این ترتیب كوسه‌ها یكی بعد از دیگری كشته می‌شدند. پس از یك هفته 95 كوسه مرده و 5 دلفین زنده در حالی كه با هم زندگی می‌كردند در استخر دیده شدند.
ارتباط هدایت شده در جهت راه‌حل‌ها، تمایزهای پرباری را برای روشن كردن زندگی حرفه‌ای و ‌شخصی ارائه می‌دهد. كوسه تمایزی انجام نمی‌دهددر دنیای او برای برنده شدن‌دیگران یا باید بمیرند و یا ببازند. ولی دلفین‌ها بسیار انعطاف‌پذیرند زیرا در دنیایی سرشار از تشخیص‌های پربار زندگی می‌كنند.
بیایید یكبار دیگر ماجرای استخر سان‌دیه‌گو را مرور كنیم. وقتی یك كوسه با یك دلفین روبه‌رو می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟ كوسه حمله می‌كند چون روش ارتباطی او برنده- بازنده است‌ ولی دلفین با انعطاف‌پذیری خاص خود فرار می‌كند و می‌گوید من در دنیایی سرشار از ثروت و وفور نعمت زندگی می‌كنم. در دریا برای همه به اندازه كافی غذا هست پس بیا با هم بازی و همكاری كنیم. كوسه دوباره حمله می‌كند و دلفین فرار می‌كند. كوسه توانایی درونی لازم را برای خارج شدن از تنگ‌نظری  ندارد، بنابراین مجددا حمله می‌كند.
دلفین كه می‌بیند دیگر چاره‌ای ندارد می‌گوید: من آنقدر انعطاف‌پذیری دارم كه در موقع مناسب به یك كوسه تبدیل شو‌م پس حالا آماده رویارویی باش.اگر به طور تصادفی، كوسه آنقدر هوش داشته باشد كه بفهمد حریف دلفین نمی‌شود و بخواهد در بازی و همكاری با او شركت كند، دلفین به راحتی او را می‌بخشد و طوری با او رفتار می‌كند كه انگار یك دلفین است.
  
تاكید كتاب راهبرد دلفینی این است كه روحیه انعطاف‌پذیری و همكاری دلفینی می‌بایستی در همه ادارات، سازمان‌ها، موسسات، مدارس، خانواده‌ها وحتی زوج‌ها تعمیم یابد‌ زیرا همه ما در سطوح مختلف دلفین‌هایی بالقوه هستیم و برای پایان دادن به مسائل ناخوشایند از انعطاف‌پذیری لازم برای تبدیل شدن به یك كوسه برخورداریم ولی این كار باعث نمی‌شود كه دوباره به روحیه دلفینی خود باز نگردیم




تاریخ: پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:سرمایه گذاری,میلیاردر,ثروتمند شدن,تفکر دولفینی,
ارسال توسط میلیاردر جوان( برند)

 قسمت سوم آشنائی با اینیاگرام را براتون گذاشتم. تاثیر خودشناسی دقیق در زندگی بسیار بزرگ و شگرف می باشد.هیچ ثروتمندی(انسان موفق) بدون شناخت خود (نقاط قوت و ضعف خود)نمی تونه به ثروت برسه.ضمن اینکه کسب مهارتهای اساسی که در ادامه عرض خواهد شد نیز بسیار موثر است. با ما باشید.

برای استفاده صحیح از اینیاگرام باید اصول زیر را مد نظر داشت:

1-تیپ شخصیتی فرد هیچ وقت در طول عمر عوض نمی شود.

2-هیچیک از تیپهای شخصیتی بهتر یا بدتر از دیگری نیست.

3-تمام صفات مربوط به یک تیپ مشخص همیشه در شخص دیده نمی شود.

4-اینیاگرام کاربردی جهانی دارد.

5-شناخت تیپ شخصیتی بیانگر همه چیز در مورد فرد نیست.

6-ضمن اینکه شناخت تیپ شخصیتی خود در زندگی یک انقلاب است ولی باید متوجه بود که برای توجیه و پذیرا بودن نقاط ضعف شخصیتی بکار برده نشود.

7-شناخت تیپ شخصیتی همانگونه که نباید برای توجیه خود بکار گرفته شود نباید برای مبارزه و جدل هم در نظر گرفته شود بلکه باید از زیر حکومت مطلق تیپ بیرون آمده و هوشیارانه و خردمندانه به سمت تکامل حرکت کرد.

8-شناخت تیپ شخصیتی خود آغازی است برای طی مسیر بی پایان تکامل انسانی خود که باید قدم به قدم آن را پیش برد.

9-تمام صفات موجود در شخصیتهای نه گانه در همه افراد دیده می شود ولی میزان نفوذ و تاثیر گذاری این صفات در هر تیپ شخصیتی شدت و ضعف دارد.

10- هر انسان و رویدادی در نوع خود منحصر به فرد است.

ترسهای اصلی تیپهای شخصیتی (the   basic   fears)

روانشناسان پژوهشگر بر این باورند که تمامی ساختار شخصیتی هر فرد بر اساس ترس و تمایل خاص اوست. همچنین به این نتیجه رسیدند که هر تیپ شخصیتی دارای ترس و تمایل اصلی است به شرح زیر:

تیپ1

ترس از بد و غیر اخلاقی بودن و عیب داشتن

تیپ2

ترس از در خور دوست داشتن نبودن

تیپ3

ترس از عدم لیاقت و بی ارزش بودن

تیپ4

ترس از عدم هویت و ارزشهای شاخص فردی

تیپ5

ترس از بیهوده،بی مصرف و ناتوان بودن

تیپ6

ترس از نداشتن راهنما و حامی

تیپ7

ترس از گرفتار درد و رنج شدن

تیپ8

ترس از مورد آسیب و یا کنترل دیگران قرار گرفتن

تیپ9

ترس از گسستگی،عدم ارتباط و تنهائی

 

تمایلات اصلی تیپها(the    basic   disires)

تمایلات اصلی تیپهای 9گانه بسیار معقول و انشانی است در صورتیکه فرد را بیش از حد تحت کنترل نداشته باشد. تمایلا انسانی مکانیسم دفاعی برای ایجاد تعادل در برابر  ترسهای موجود است.چنانچه گرایش به تمایلات اصلی از حد تعادل تجاوز کند پیچیدگی شخصیتی مربوط به آن تمایل عمیق تر و غالب تر می شود.

تمایلات اصلی و پیپیدگیهای حاصل از آنها(Basic desires and their Distortion)

تیپ 1

تمایل به درستی و کمال   تبدیل می شود به

عیب جوئی و کمال گرائی

تیپ2

تمایل به اینکه مورد محبت واقع شود تبدیل می شود به

نیاز به اینکه مورد نیاز باشد

تیپ3

تمایل به اینکه با ارزش باشد تبدیل می شود به

کوشش فراوان برای کسب موفقیت

تیپ4

تمایل به اینکه خودش باشد تبدیل می شود به

خودپرستی و خود خواهی

تیپ5

تمایل به لایق بودن تبدیل می شود به

دانای بی مصرف

تیپ6

تمایل به اینکه امنیت داشته باشد تبدیل می شود به

وابستگی به باورها

تیپ7

تمایل به خوشنود بودن تبدیل می شود به

بی خیالی و خود انگیزی

تیپ8

تمایل به حمایت از خود تبدیل می شود به

جنگ و جدل

تیپ9

تمایل به صلح و آرامش تبدیل می شود به

مسامحه کاری و نادیده گرائی

 رفتارهای اجتماعی تیپها:

 

رفتارهای اجتماعی تیپ های شخصیتی
تیپ 1
تصحیح دیگران
تیپ 2
آگاه شدن به نیازها و تمایلات دیگران
تیپ3
خوش رفتاری و آراستگی
تیپ4
کج خلقی
تیپ5
خودمشغولی
تیپ6
نارضایتی
تیپ7
گول زدن و گمراه کردن
تیپ8
بی نیاز نمایاندن
تیپ9
زیرکانه مبارزه کردن

 




تاریخ: یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:سرمایه گذاری,میلیاردر,ثروتمند شدن, اینیاگرام,
ارسال توسط میلیاردر جوان( برند)

 در این بخش به تیپهای شخصیتی نه گانه می پردازم.شما میتونید خودتان را تاحدودی با این تیپها تطبیق بدین.ولی شناخت دقیق تیپ شخصیتی توسط اهل فن و با آزمونهای مربوط مشخص می گردد.در آینده به این آزمونها بیشتر می پردازم.

 

 9 تیپ شخصیتی اناگرام :

1-    اصلاح گر : تاثیر گذار قوی نکته بین عدم بروز احساسات ظاهری ناظم – تصحیح دیگران

·         مناسب مشاغل بازرسی

2- یاری رسان : بدون چشم داشتی به دیگران خدمت می کنند  - دارای هنر خوب گوش دادن تسلی دهنده دیگران بازگو کننده جزئیات زندگی مبلّغ خوب – مهربان و دلسوز

·         مناسب مشاغل پرستاری پزشکی – امدادرسانی

3- موفق : روابط عمومی عالی امتیاز گیرنده قوی مقایسه گر افراط در مدیریت و استرس زا وفاداری کم – شهرت طلب

·         مناسب مشاغل  مدیریتی

4- فردگرا : درون گرا علاقه به عشق و احساسات خلاق هنردوست هنرمند توانا در کاهش دردهای دیگران توجه زیاد به همدردی و تشویق – احساس عدم درک شدن توسط دیگران

·         مناسب مشاغل هنری ، نویسندگی ، طراحی

5-کنجکاو :  عاشق مطالعه کم حرف و متفکر ضعیف در حضور جمع آرشیو ساز بسیار مطلع گوشه گیر و محقق دوست ندارد برای فرد وقت و انرژی خود را صرف کند – خود و دانش خود را در خدمت بشریت می گذارد .

مناسب مشاغل تحقیقاتی

6-وفادار : بیزار از جنگ و دعوا تمایل به یک رنگی تمایل به داشتن کاری مشخص قابل اطمینان و وفادار و دوست یاب خوب امنیت خواه – کارآمد در موقعیتهای اجتماعی

·         مناسب مشاغل  امدادرسانی – کارمندی

7-خوش گذران :  دارای غم پنهان ولی شاد و سرحال بیزار از محیط افسرده و یکنواخت چندکاره – دوستدار شور و شوق و هیجان

·         مناسب مشاغل پر چالش و تصدی پستهایی با ماموریتهای فراوان

8-مبارز : با شهامت ، شجاع اهل مشاجره و مجادله  تلاش در  احقاق حقوق دیگران رک گویی و رک خواهی تمایل به مطلع شدن از عقاید دیگران تمایل به کسب و کار مستقل قدرت طلب – سلطه گر

·         مناسب مشاغل مدیریتی ارائه خدمات

9- مصلح : حفظ کننده آرامش به هر قیمتی خوش بیان دید آسان به زندگی دارای حس همدردی بدون توقع – مشاور و میانجی خوب

·         مناسب مشاغل بازاریابی و هرگونه خدمات مشاوره ایی


 




ارسال توسط میلیاردر جوان( برند)

 ضمن تشکر از نظرات دوستان مختصری در مورد اینیاگرام توضیح میدم.

 

اینیاگرام

طبقه بندی تیپهای شخصیتی

شناخت تیپ شخصیتی خود بسیار با ارزش است.این کار ارزش علمی،روانی و درمانی دارد.زیرا افرادی که از نا آسودگیهای روانی رنج می برند و افرادی که در روابط خود با دیگران و در زندگی مشترک خود دچار نابسامانی هستند،می توانند دریابند که کدام بعد از شخصیت فردی آنها موجب می شودکه با برخی ناسازگار و با برخی سازگار باشند و یا چه بخشی از رفتارهای فردی آنها مانع پیشرفت و رفع مشکلات فردی و اجتماعی آنهاست.

هنگامیکه بتوانیم خود را درست بشناسیم می توانیم به نیازها،باورها،ترسها و نگرانیهای خود آگاه شویم و حتی ممکن است این آگاهی به خودی خود برخی از مشکلات را از بین ببرد.

برای شناخت تیپ شخصیتی خود باید دو کار انجام دهیم.

1-     به موقعیت،تجربیات،افکار و احساسات و اعمال خویش توجه کنیم

2-     الگوها،ساختارها و مقاصد پنهانی خود را یشناسیم.

شناخت تیپهای شخصیتی(اینیاگرامenneagram )

اینیاگرام مشخص می کند که یک انسان در چه چارچوبی قرار دارد و چگونه می تواند از آن خارج شود. این روش خودشناسی،تنها روشی است که راه رهائی از چارچوب را نشان می دهد.چرا که شخصیت انسان است که در چارچوب قرار دارد نه خود انسان .

آنهائی موفق می شوند به تکامل انسانی نایل آیند که چارچوب شخصیتیشان را بشکنند و خود واقعی شان را نشان دهند.

بطور کلی شمار اندکی از افراد،ذات خود را تجربه می کنندچون ضمیر آگاه در کنترل شخصیت است و ذات در ضمیر ناخود آگاه قرار دارد.

با کمک خود شناسی به شیوه اینیاگرام چارچوب مهار کننده شخصیت خود را می توان شناخت و با برچیدن آن، رویاروئی با ذات رافراهم ساخت.

اینیاگرام بعد از مشخص کردن آنچه که در چارچوب است(شخصیت) و چارچوب آن (آنچه که مانع رسیدن به یک زندگی سالم و معنی دار است)،امکان رهائی را فراهم کرده و راه رسیدن به یکتائی وجود خود را نشان می دهد.

 

 


 


 

 

 




تاریخ: پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:سرمایه گذاری,میلیاردر,ثروتمند شدن, اینیاگرام,
ارسال توسط میلیاردر جوان( برند)

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 445
بازدید دیروز : 171
بازدید هفته : 1013
بازدید ماه : 1013
بازدید کل : 6428
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1





Powered by WebGozar

نرخ طلا و ارزتغییر
انس جهانی به دلار
مثقال طلا در بازار
گرم طلای 18 در بازار
سکه بهار آزادی
سکه امامی
سکه نیم
سکه ربع
سکه گرمی
دلار آزاد
یورو آزاد
پوند آزاد
درهم امارات آزاد
دلار کانادا آزاد
یوان چین آزاد
لیره ترکیه آزاد
ین ژاپن آزاد
دلار استرالیا آزاد
فرانک سوئیس آزاد
نرخ طلا و ارزتغییر
انس جهانی به دلار
مثقال طلا در بازار
گرم طلای 18 در بازار
سکه بهار آزادی
سکه امامی
سکه نیم
سکه ربع
سکه گرمی
دلار آزاد
یورو آزاد
پوند آزاد
درهم امارات آزاد
دلار کانادا آزاد
یوان چین آزاد
لیره ترکیه آزاد
ین ژاپن آزاد
دلار استرالیا آزاد
فرانک سوئیس آزاد